Niegościnne,
położone na dalekiej północy państwo, surowe i mroźne jak tamtejszy
klimat. Miejsce, z którego wyruszają wyprawy łupieżcze Nordów. Miejsce,
gdzie konie zastępują psie zaprzęgi, a rzeki - wedle obietnic - płyną
złotem. Kraj dziki, gdzie przeżywają tylko najbardziej uparci i silni.
Właściwie: Państwo Nordów
Potocznie: Kresy Północne
Odmiana:
r. męski: kresowy/nordzki, r. żeński: kresowa/nordzka, r. nijaki:
kresowe/nordzkie. Mieszkaniec to Kresowczyk/Nord, mieszkanka
Kresowczanka/Nordka, mieszkańcy Kresowczycy/Nordowie.
Władza: dwunastu jarlów, rządzących dwunastoma klanami
- Hrist Jednooki z klanu Wilka
- Gudr Dalekosiężny z klanu Niedźwiedzia
- Sigrun Kaleka z klanu Ryby
- Hlokk Potężny z klanu Kruka
- Skag Tchórzliwy z klanu Sowy
- Kvaser Silnoręki z klanu Sokoła
- Widar Burzliwy z klanu Węża
- Var Grom z klanu Jaszczurki
- Giunnr Cuchnący z klanu Pająka
- Sigr Włócznik z klanu Orła
- Gjald Jesion z klanu Lisa
- Thrud Łowca z klanu Foki
Ważne jednostki:
- jarlowie (wodzowie),
- wikingowie (wojownicy, łupieżcy, zdobywcy),
- wróżbici (jasnowidze),
- szamani (głównie uzdrowiciele),
- szkutnicy (budowniczy łodzi).
Ustrój polityczny: decyzje podejmowane przez radę dwunastu jarlów większością głosów, krasnoludy mają swoją własną, odrębną Radę
Miejsce zgromadzeń: neutralna osada Ting Torph
Osady jarlów:
Wilcza Nora, Niedźwiedzi Barłóg, Rybie Oko, Krucza Żerdź, Sowia
Dziupla, Sokole Gniazdo, Wężowe Gardło, Jaszczurzy Ogon, Sieć Pająka,
Orla Skała, Lisi Pazur, Focza Wija.
Miasta: port i forteca Farsundhoff, krasnoludzkie porty Stavanger i Flen
Inne osady: wioski plemion, faktorie handlowo-portowe, zagrody hodowców
Ustrój społeczny: plemienny
Klimat: subpolarny i polarny, zimny i mroźny, jeden z najsurowszych, im dalej na północ, tym chłodniej
Flora:
Wybrzeże i środkową część kraju porastają lasy iglaste, stopniowo
przechodzące w obszary barren i tundry. Im dalej na północ, tym
dominującą formą stają się lodowce, lądolody, wieczna zmarźlina.
Fauna:
Wody obmywające Kresy zamieszkują morsy, foki, wieloryby, kryl, ryby
łososiowate. W lasach iglastych występują lisy, niedźwiedzie, łosie, a
na obszarach barren i tajgi także włochacze, karibu, sowy śnieżne,
śnieżniaki, rosomaki, sobole, woły piżmowe.
Religia:
politeizm, wśród rdzennych mieszkańców dominuje wiara w Tordöna. Obcy,
przybysze z innych krajów, przynoszą swoją wiarę na Kresy.
Główne Bóstwa:
- Bóg Gromu – Tordön („jarl” pośród bogów, ich przywódca.
- Bóg Mrozu, Wojny i Bitewnego Szału – Ulryk
- Bóg Morza, Żeglugi, Zaklinacz Sztormów – Sjöman
- Bogini Matka, Miłosierna Pani, patronka matek i dzieci – Eir
- Bogini Łowów – Erna
- Bóg Lasów, Uzdrowiciel, Mówca Bestii – Skogrinn
- Bogini Słońca, Światło Dnia – Sowelu
- Bóg Księżyca, Światło Nocy – Mani
- Bóg Śmierci, Chorób, Ran – Dödsfall
- Tkaczka Przeznaczenia - Verdandi
- Mróz - bóstwo mrozu, kwintesencja chłodu i lodu.
Język: wspólny, nordyjski
Waluta: handel wymienny
Handel:
- import drewno i wyroby drewniane, futra, tran, ambra, oleje, łosoś
- eksport zboża, metale, warzywa, płody rolne
Gospodarka:
Wydobycie i rolnictwo ze względu na surowy klimat prawie nie istnieje.
Skąpe uprawy rozwinęły się tylko na wybrzeżu kraju (rośliny szybko
dojrzewające). Podstawą utrzymania są polowania i połowy, pozyskiwane
jest futro, tłuszcz, mięso, z wielorybów ambra, tran i oleje, drewno z
lasów iglastych porastających wybrzeże i środkową część kraju. Hoduje
się woły piżmowe i podobne do wapi kozy. Wśród Nordów duże znaczenie
mają wyprawy łupieżcze - znacznie większe niż handel.
Organizacje: Zakon Białego Wilka
Ludność: ludzie, krasnoludy, skrzydlaci, hellierit, półelfy, elfy
Plemiona: innuici, tari, łowcy skór, mroźni, sugil
Kultura:
Ze względu na trudnodopstępność terenu, konie zastępują psie zaprzęgi
(z saniami typu tobogan) bądź piesze marsze, z rakietami śnieżnymi
przyczepionymi do butów. W niektórych okresach roku podróż jest zupełnie
niemożliwa.
To kraj wielokulturowy, pełen poszukiwaczy przygód,
szczęścia i majątku - głównie w postaci samorodków złota. Pierwotny,
okrutny i brutalny - w takich warunkach przeżywają tylko najsilniejsi i
najbardziej uparci.
Architektura Kresów Północnych to domy
wzniesione z sosnowych lub świerkowych bali, z dwuspadowymi dachami
pokrytymi gontem. Charakterystyczne są rzeźbione krokwie i belki
dachowe; motywy to otaczająca wioski natura, głównie dzikie zwierzęta, a
w miejscach szczególnych gdzie odprawiano rytuały: bogowie. Plemiona
pierwotne często zamieszkują jaskinie (hellierit) i budowane ze
śniegowych bloków igloo. Na szlaku nocuje się w namiotach wyścielanych
igliwiem, przy ognisku, osłaniając je prowizoryczną płachtą od wiatru i
śniegu, zatrzymując ciepło.
Jedzenie jest ubogie i mało
urozmaicone, nastawione głównie na długi okres przydatności do spożycia.
Dominują mięsa (dziczyzna), ryby (łosoś), przechowywane w postaci
wędzonej albo mrożonej. Rozgrzewająco spożywa się mocne trunki,
popularna jest mocna kawa. Zwykle stosuje się mało przypraw. Podróżując,
jedzenie ukrywa się w śniegu, zabezpieczając kamieniami przed dzikimi
zwierzętami lub we wierzchołkach drzew.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz