Kraj
piasków, nieurodzajów i niewolnictwa, także niezależnej od rodów armii.
Suchy i niegościnny, jego mieszkańcy uchodzą za wojowniczych. Ze
społeczeństwem kastowym, trzymanymi w ryzach przez Myśliwych Ulotnych
Energii i rząd magami, nie słynie z tolerancji.
Właściwie: Królestwo Wirgini
Potocznie: Wirginia
Odmiana:
r. męski: wirgiński, r. żeński: wirgińska, r. nijaki: wirgińskie.
Mieszkaniec Wirgini to Wirgińczyk, mieszkanka Wirginka, mieszkańcy
Wirgińczycy.
Król i królowa: obecnie trwa bezkrólewie, regentem jest Nazir Tauryn, namiestnik
Dynastia: brak
Poprzednik: Julmar III Begriss (7 rok Ery Świetlnych Dni – 13 rok Ery Świetlnych Dni).
Rodzina królewska:
- następca tronu: brak męskiego dziedzica,
- Wazim Begriss – brat zmarłego króla,
- Ryhesa II Begriss - córka zmarłego króla.
Poprzednia dynastia: Bergiss
Stolica: Devealan
Większe miasta: Devealan, Maliar, Solianka, Ifrit, Iluna
Ustrój polityczny: monarchia parlamentarna z mocną pozycją króla (funkcję parlamentu pełni Zgromadzenie Lordów).
Władza
królewska jest dziedziczna, przekazywana w obrębie panującej dynastii
na męskiego potomka rodu. Wybór dziedzica tronu i jego koronację musi
zaakceptować Zgromadzenie Lordów, co zwykle, przez wzgląd na
poszanowanie silnie zakorzenionej w historii tradycji, następuje. Król
jest zwierzchnikiem parlamentu. Decyduje o polityce zagranicznej, przy
polityce wewnętrznej może odrzucać przedstawione przez Zgromadzenie
projekty i wyrażać sprzeciw dla jego decyzji.
Wirgiński But,
chociaż jest częścią państwa, niezbyt interesuje się tym, co dzieje się w
kraju. Lubią mówić, że: to, co dzieje się za wysokimi górami, stepem i
pustynią, niezbyt ich interesuje. Dla nich liczy się tylko handel i
uważają, że skoro oddają stolicy część swoich zarobków, to wystarczy.
Ustrój społeczny: kastowy
O
przynależności do danej kasty decyduje urodzenie, nie ma możliwości jej
zmiany. Związki międzykastowe są zakazane. W praktyce, przy złamaniu
zakazu związków miedzykastowych, o przynależności dziecka decyduje kasta
ojca - o ile ten przyzna się do ojcostwa. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy
ojciec jest nieznany lub nie przyznaje się do spłodzenia bękarta -
wówczas decyduje kasta matki. W takim wypadku matka, jej potomek, ród z
jakiego się wywodzą, uznawany jest przez społeczeństwo za splugawiony i
okryty hańbą, a los ich jest nie do pozazdroszczenia.
Istnieje pięć kast:
- Aivilów - kasta władców, należy do niej król i jego rodzina, także
królowie i ksiażęta z innych państw (oraz innych ras niż ludzka) są
zaliczani przez Wirgińczyków do kasty Aivilów,
- Ichanich - kasta magnatów, szlachty,
- Arów - kasta kapłanów,
- Shivali - kasta zwykłych ludzi, mieszczan, chłopstwa,
- Niedotykalnych - margines społeczeństwa, ludzie z "zawodów
nieczystych", zwykle mających kontakt ze zwłokami, śmieciami, oraz
nekromanci. Nazwa wywodzi się od powszechnego przekonania, że podanie
ręki Niedotykalnemu (lub inny dotyk) przynosi nieszczęście. Jeżeli już
zdarzy się, że ktoś dotknie Niedotykalnego, natychmiast myje ręce.
Klimat: Dominuje pustynny, miejscami łagodzony wpływami
znad Wielkiego Oceanu Wschodu. Obszar pomiędzy Górami Mgieł a Oceanem
Zachodnim należy do najsuchszego na globie, opady występują tam tylko
raz na rok, częstym zjawiskiem są poranne mgły. W Górach Mgieł wyróżnia
się klimat górski, na Bucie wirgińskim umiarkowany i umiarkowany suchy
na rozległych stepach na południu kraju i w Górach Ifrit.
Flora:
Większą część kraju stanowią półpustynie i pustynie (Wielka Pustynia
Wirgińska), gdzie dominującą roślinnością jest sucholubna (rośliny
gruboszowe - kaktusy, suchorośla). Na północy (Góry Mgieł) występuje
roślinność wysokogórska, na południu porośnięte wysokimi i niskimi,
suchymi trawami, gdzieniegdzie utkane barwnie kwitnącymi bylinami stepy,
drzewa spotyka się tylko w wąwozach (jarach) i dolinach rzek. Na Bucie
dominują lasy mieszane.
Fauna: Na pustyni występują
wielbłądy, lisy pustynne, szarańcza, węże, pająki, gryzonie, jaszczurki,
skorpiony, sępy, w rzekach spotyka się krokodyle. Charakterystyczne dla
Wielkiej Pustyni Wirgińskiej są piaskale. Obszary stepowe zamieszkują
ptaki nieloty (dropy, kuropatwy, cietrzewie, przepiórki), konie, osły,
antylopy, małe gryzonie (pieski preriowe, świstaki, susły, norniki,
chomiki), ptaki (myszołowy, orły, sokoły, pustułki), liczne owady. Lasy i
łąki Buta bogate są w charakterystyczne dla klimatu umiarkowanego
zwierzęta.
Religia: politeizm; występuje sześcioro bogów i niezliczona ilość duchów przypisanych miejscom, niekiedy zjawiskom. Bogowie:
- Alfar - bóg-władca nieba i ziemi, archetyp sprawiedliwego władcy i wojownika,
- Ametea - bogini wody i nieznanego,
- Nerissa - bogini miłości i rodzinnego ciepła,
- Khaine - bóstwo morderstw, patron zabójców i morderców, kojarzony z praktykami nekromantów
- Ifrit - zwana też Duchem Pustyni, utożsamiana z szaleństwem i destrukcją; najsilniejsze bóstwo kobiece,
- Terion - bóg oszustwa, patron intrygantów.
Język urzędowy: wirgiński, wspólny
Waluta: 1 cezwa = 4 lyry, 1 lyra wirgińska = 100 negwów [1 lyra = 1 realnej, współczesnej złotówce].
Handel:
- import zbóż, płodów rolnych, drewna, niewolników, miodu, sztukaterii
- eksport daktyli, sorgo, sezamu, metali, rud, kamieni szlachetnych, niewolników, wołowiny
Gospodarka: Rolnictwo ubogie, rozwinęło się głównie w
dorzeczu Kaanai i Rysy oraz na Bucie Wirginii. Hoduje się wielbłądy (na
obszarach pustynnych) i bydło rogate (na stepach). Charakterystycznym
obrazem południa są ogromne stada bydła przepędzane z miejsca na
miejsce, częstym procederem jest kradzież bydła sasiadom. Siłą napędową
kraju jest niewolnictwo i handel żywym towarem. Wydobycie tylko na Bucie
i przy Solnych Jeziorach.
Organizacje: Bractwo Nocy, Myśliwi Ulotnych Energii, Zakon Białego Wilka, Zakon Wśród Wzgórz, Siostry Miecza
Ludność: ludzie, elfy, półelfy, krasnoludy, drzewożyty, wampiry, wilkołaki, eneidy, gobliny, pszenne dziadki, wróżki, skrzydlaci
Plemiona: Nomadzi, Tellan Oxa, Vesi, Berukowie
Kultura: Magowie,
z ramienia i woli rządu, znajdują się całkowicie pod kontrolą zakonu
Myśliwych Ulotnych Energii. Uważa się ich za potężną broń, ale i znaczne
niebezpieczeństwo dla zwykłych obywateli. Zamyka się ich w kręgach i
wieżach, które chociaż podobne arystokratycznym rezydencjom, w istocie
są więzieniem. Nic dziwnego, że ludzie parający się magią często starają
się ten fakt ukryć przed państwem, a magowie z Wirgini uchodzą za
słabszych, o mniejszych możliwościach i wiedzy - do której nie mają aż
takiego dostępu.
Architektura Wirginii, w części pustynnej, to
głównie proste lepianki bądź budynki wznoszone z cegły formowanej
ręcznie i suszonej na słońcu; o prostych dachach, często przykrywanych
słomianym zadaszeniem, by w najgorętsze dni spędzać tam noce. Dla
bogatszych domostw charakterystyczne są dziedzińce w środku,
podpierające dach kolumnami. Typowe są piece opalane łajnem i własne
studnie. Na wschodzie, gdzie temperatura nie jest tak gorąca, typowe są
domy o skośnych dachach, budowane z cegły wypalanej w piecach.
Ubrania
są lekkie, przewiewne. Tkaniny barwi się na wszystkie znane kolory,
dekorując je także kamieniami szlachetnymi, błyskotkami i ozdobnym
ściegiem.
Jedzenie to głównie mięso hodowlane i łowione. Sery
wielbłądzie, mleko i wyroby mleczarskie; Wirginia specjalizuje się w
serach pleśniowych. Mało warzyw, które zastępują owoce i bakalie.
Wirgińska kuchnia bogata jest w sezam - dodawany niemal do każdych
potraw. Charakterystyczne są chlebki z mąki i kruche placki pszenne. Na
Bucie Wirgińskim jada się głowiznę wieprzową i sfermentowane ryby oraz
rybny tatar. Dużą rolę odgrywają przyprawy. Popularnym mięsem,
szczególnie na stepach, jest sporządzana na wiele sposobów wołowina -
także na surowo w postaci tatara i półpieczona jako stek. Jest dodatkiem
do zup: fasolowej, chrzanowej, gulaszowej. Wykorzystuje się także
podroby wołowe (wątrobę, serca, płuca) wymieszane z cebulą, tłuszczem,
mąką, przyprawami, zaszyte i gotowane w żołądku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz